ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ Δ.Σ. ΕΟΣ ΧΑΛΚΙΔΑΣ 20-03-2020 (κορωνοϊός)
20/03/2020
Περπάτημα στο φαράγγι του Νηλέα
13/06/2020

Πατήστε για μεγέθυνση

Ατύχημα στο Ξηροβούνι Εύβοιας

21 Μαρτίου 2020 :

Η σκέψη μας είναι στην οικογένεια του παιδιού που έφυγε και στους νεαρούς ορειβάτες που βίωσαν όλη αυτή τη τραγωδία.  Ένα νέο παιδί έφυγε από τη ζωή, ένας συνορειβάτης μας και αυτό είναι μία δύσκολη κατάσταση για την ορειβατική μας κοινότητα.

Θα παραθέσω παρακάτω το χρονικό και τη συμβολή του συλλόγου μας στην προσπάθεια έρευνας και διάσωσης των συνορειβατών στη περιοχή μας. Την βοήθεια προς τους συνορειβάτες και τους συνανθρώπους μας το θεωρούμε χρέος ηθικό και αυτό θα περιμέναμε κι εμείς σε κάθε περίπτωση ανάγκης βοήθειας, αρχικά από τους ντόπιους ορειβάτες, να συνδράμουν πρώτοι αυτοί με τις γνώσεις τους στο βουνό και στη περιοχή.

Χρονικό

Στις 14:30 δέχθηκα το πρώτο τηλεφώνημα από τον Προϊστάμενο Πολιτικής Προστασίας στην Περιφερειακή Ενότητα Εύβοιας κ. Κωστόπουλο, ο οποίος με ενημέρωσε για ένα ατύχημα στο Ξηροβούνι.  Μου ζήτησε να επικοινωνήσω με τον Διοικητή της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας Χαλκίδας, Αντιπύραρχο κ. Περικλή Κουλκουβίνη και να ενεργοποιήσουμε τον σύλλογο μας ώστε να βοηθήσουμε με τις γνώσεις μας για την περιοχή και την ικανότητα μας να προσεγγίσουμε σε δύσβατες περιοχές στο βουνό.

Ενημερώθηκαν άμεσα έμπειρα μέλη μας και συστάθηκε μια μικρή ομάδα διάσωσης με τους:

• Μπαλτά Αναστάσιο
    • Ανδρέου Κωνσταντίνο
    • Κοκκίνη Σταύρο
    • Γαλανάκη Στέργιο

Είμαστε στην ευτυχή θέση σαν σύλλογος να έχουμε αρκετά μέλη που να έχουν την ικανότητα και τη διάθεση να βοηθήσουν, αλλά στη συγκεκριμένη χρονική στιγμή αφενός λόγω των απαγορεύσεων εξαιτίας του κορωνοϊού και αφετέρου λόγω ανάγκης να κινηθούμε ταχύτατα, επιλέξαμε μια μικρή και ευέλικτη ομάδα.

Με πλήρη αναρριχητικό εξοπλισμό για κάθε περίπτωση. ξεκινήσαμε προς την Ράχη Συκά πάνω από τη Στενή.

Στις 15:22 είχα την πρώτη επικοινωνία με τους ορειβάτες για να επιβεβαιώσω την κατάσταση τους, να μάθω τις πρώτες πληροφορίες και τη θέση τους.  Στην επικοινωνία που είχαμε προσπάθησα να καταλάβω που ήταν και σε ποιο ρέμα βρίσκονται, μου είπαν ότι έβλεπαν χαμηλότερα ένα δρόμο. Μου εξήγησαν τι βλέπουν και τους συμβούλεψα να μην βγουν από το ρέμα, να συνεχίσουν προς τα κάτω μέχρι την άσφαλτο.

Στις 17:02 ενώ πλησιάζαμε επικοινώνησα μαζί τους, πλησίαζαν στην άσφαλτο με ασφάλεια, περιμέναμε στη Ράχη ώστε να τους φέρουν και να μας κατατοπίσουν για το πώς και το πού κινήθηκαν, καθώς και για τις συνθήκες του ατυχήματος.  Οι πρώτες πληροφορίες ήταν ότι 3 νεαροί ορειβάτες ξεκίνησαν από Αθήνα με στόχο να ανέβουν το λούκι του Πορτάρη. Η εκκίνηση τους ήταν από τη Ράχη Συκά στις 12:00 το μεσημέρι, ακολούθησαν το μονοπάτι του Ξηροβουνίου προς Κόνισμα. Εκεί θεωρώντας ότι ανεβαίνουν τον Πορτάρη, στη πραγματικότητα ανέβαιναν στο χιόνι σε διπλανό λούκι. Ανέβηκαν αρκετά ψηλά σε πλάτωμα και έκαναν στάση. Η ποιότητα του χιονιού τους επέτρεψε να ανέβουν χωρίς κραμπόν με ηλιοφάνεια και υψηλή θερμοκρασία περίπου 20 βαθμούς.  Στο πλάτωμα έκαναν στάση, εκεί έφυγε το σακίδιο του ενός από τους τρεις και στη προσπάθεια του να το προσεγγίσει, έφυγε βράχος και έπεσε στο κενό, περίπου δέκα μέτρα σε βραχώδες έδαφος δεξιά από το λούκι του Πορτάρη.  Οι άλλοι δυο ορειβάτες που ήταν μαζί του δεν μπορούσαν να προσεγγίσουν, δεν είχαν αναρριχητικό εξοπλισμό μαζί τους, κατέβηκαν χαμηλότερα και έμπλεξαν στο ρέμα, μη γνωρίζοντας τη περιοχή.

Αφού βεβαιωθήκαμε που κινήθηκαν στο βουνό ακριβώς, με άμεση ενημέρωση από τους ίδιους φανερά σοκαρισμένους, πήραμε την απόφαση να προσεγγίσουμε από το ρέμα χαμηλά μιας και εκεί είναι και η άμεση πρόσβαση για ανάβαση στον Πορτάρη.

Έρευνα

Μην γνωρίζοντας με ακρίβεια πού μπορεί να βρίσκεται, χωριστήκαμε σε 2 ομάδες διάσωσης των 2 ατόμων. Η πράσινη ομάδα  με τους Μπαλτά Αναστάσιο και Κοκκίνη Σταύρο ανέβηκε το λούκι του Πορτάρη, ενώ η μπλε ομάδα με τους Ανδρέου Κωνσταντίνο και Γαλανάκη Στέργιο ακολούθησε το λούκι δεξιά, το οποίο ανέβηκε η ομάδα νωρίτερα, με σκοπό να ψάξουμε ανάμεσα στα βράχια.  Ξεκινήσαμε γρήγορα να ανεβαίνουμε το ρέμα με την ελπίδα ότι ο νεαρός ορειβάτης μπορεί να είναι ακόμη ζωντανός και για να εκμεταλλευτούμε όσο δυνατόν το φως της ημέρας.

Στις 19:20 ανεβαίνοντας η πράσινη ομάδα εντόπισε το σακίδιο του άτυχου ορειβάτη στη μέση περίπου από το λούκι του Πορτάρη.  Στο χιόνι είχε διαγραφεί η πορεία του σακιδίου, όπως και τα ίχνη πάνω στο χιόνι από μεγάλες πέτρες που είχαν φύγει.

Στις 20:15 και σε σκοτάδι, η μπλε ομάδα από το παρακείμενο λούκι μας ενημέρωσε ότι βρήκε τον άτυχο νεαρό νεκρό, με τραύματα στο κεφάλι και στο ένα του χέρι από τη πτώση.  Οι δυο τους έμειναν με το σώμα του άτυχου συνορειβάτη, γιατί είχαμε ενημέρωση ότι είχε φθάσει η Ε.Μ.Α.Κ. από Λαμία, ενώ η πράσινη ομάδα κατέβηκε από το λούκι του Πορτάρη.

Αρκετά χαμηλά και σε πλήρες σκοτάδι η πράσινη ομάδα συνάντησε την ομάδα της Ε.M.A.K. που ανέβαινε με φορείο στη δύσβατη περιοχή για να κατεβάσουν το σώμα του. Τους ενημέρωσε για την καλύτερη προσέγγιση, ώστε να ανέβουν γρηγορότερα και κατόπιν κατέβηκε κάτω.  Χαμηλότερα συναντήθηκε με τον Γουβαϊλή Χρήστο, μέλος μας που είχε έρθει να βοηθήσει.

Στις 21:45 έγινε μεγάλη κατολίσθηση μέσα στο λούκι του Πορτάρη, ευτυχώς χωρίς να βρίσκεται κάποιος εκεί. Μεγάλοι βράχινοι όγκοι αποκολλήθηκαν και κύλησαν μέχρι χαμηλά.

Πολύ δύσκολα και μετά από πολύ σκληρή προσπάθεια κατάφερε η μπλε ομάδα μαζί με την ομάδα της Ε.M.A.K. να κατεβάσουν το σώμα του άτυχου ορειβάτη στο μονοπάτι πάνω από το ρέμα. Στις 07:00 το πρωί ολοκληρώθηκε όλη η προσπάθεια.

Να ευχαριστήσω τον Διοικητή της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας Χαλκίδας, Αντιπύραρχο κ. Περικλή Κουλκουβίνη για την συνεργασία μας και την εμπιστοσύνη που μας έδειξε σε όλη την προσπάθειά μας.

Σχεδιάγραμμα

Πατήστε για μεγέθυνση

Κείμενο: Μπαλτάς Αναστάσιος (πρόεδρος Ε.Ο.Σ. Χαλκίδας)
Φωτογραφία: Πατουσιάς Αντώνης (τραβηγμένη 20 Μαρτίου 2020)